Geiranger – et vakkert stykke Norge

Vil du oppleve et magisk sted, er Geiranger stedet å dra. Geiranger ligger i Stranda kommune, innerst i Geirangerfjorden. Norge er et fantastisk vakkert land, med en natur som tar pusten fra en. Fra jeg var liten av har mamma og pappa tatt min søster og meg med på bilturer gjennom Norge. Molde og Trondheim har vært byer vi ofte besøkte, fordi vi har familie der. Dog Geiranger har jeg aldri opplevd, og det stod høyt på ønskelisten. Nå skulle jeg endelig få oppleve dette magiske stedet!

Vi dro fra Oslo i 9 tiden på morgenkvisten, og kom frem til Geiranger i 15.30 tiden. Bare bilturen i seg selv var en opplevelse, og det var nesten umulig å ikke ta bilder. Vi kjørte til Otta og tok av mot Stryn (riksvei 15). Herfra kjørte vi gjennom Lom og videre innover til Fv63. Herfra tok det ca en time til vi ankom Geiranger.

Pinit

Værgudene var med oss

Været var på sitt aller beste. Ikke en sky på himmelen og solen skinte. Bare noen dager tidligere hadde det vært regn og surt, så takknemligheten for en slik kontrast var stor. Å reise i slutten av august/begynnelsen av september var perfekt, da det ikke krydde av turister.

Vi bodde på Grande Fjord Hotel som ligger litt utenfor selveste sentrum. Det var helt perfekt for oss, og utsikten fra balkongen var fantastisk. Her serverte de buffet både til frokost, lunsj og middag. MUMS! Her smakte jeg blant annet på en sykt digg banankake som jeg var så heldig å få oppskriften på. Den skal jeg legge ut her etterhvert 🙂

Pinit
Grande Fjord Hotel

Hva kan man gjøre i Geiranger?

• Utleie av EL-sykkel eller bil for å utforske området
  • Fiske
  • Kajakkutleie
  • Båttur (vi valgte RIB-safari)
  • Tur i fjellene

Se mer om de ulike aktivitetene her.

RIB-safari i Geirangerfjorden anbefales!

Pinitgeiranger

Vi var så heldige å ha båten for oss selv, og guiden hadde mange historier å fortelle om både gårdene på de høye fjelltoppene, og hvorfor de ulike fossefallene har fått sine navn. Vi fikk blant annet se fossefallene; De syv søstre, Friaren og Brudesløret.

De Syv søstre, dog bare fire av de som viste seg.
PinitVil du oppleve et magisk sted, er Geiranger stedet å dra. Geiranger ligger i Stranda kommune, innerst i Geirangerfjorden.
Minner meg om Brudeferden i Hardanger

Fantastisk utsikt over Geiranger!

Å kjøre opp til Dalsnibba er en opplevelse i seg selv. Her er det bratt oppover og veien er smal med krappe svinger. Ta hensyn til forbipasserende og stopp for de mange turistbussene som kommer mot deg. For hver sving er det et nytt Kodak moment, derfor er det lagt opp til flere steder man kan stoppe for å ta bilde, eller bare nyte utsikten. Da vi kom på toppen av Dalsnibba var vi 1476 meter over havet. Det kjenner man på kroppen. Jeg ble både svimmel og redd da jeg så ned, men det skulle ikke stoppe meg fra å se den vakre utsikten, og faktisk nyte det. For det er det så absolutt verdt!

Litt engstelig der ja…
Prøver å se avslappet ut, dog det er en helt annen følelse innvendig

Fra Geiranger til Juvet

Dagen etterpå skulle ferden gå videre til Valldal og det som er kåret til Nordens perle, nemlig Juvet Landskapshotel. Jeg kan bekrefte at dette er noe helt unikt, og virkelig et sted du bør dra til. Jeg har selvfølgelig skrevet om min opplevelse av dette vakre stedet, som dere kan lese her.

Pinitgeiranger
Utsikten fra nord på vei til Juvet
Har du spørsmål, så still dem gjerne her. Takk for at du besøkte bloggen min i dag. Med ønske om en fin dag videre. Ta vare på hverandre.
signature

Legg gjerne igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.